torsdag 27. mars 2008

" Mannen som elsket Yngve"


Hei!
I dag skal jeg skrive en filmanmeldelse av " Mannen som elsket Yngve":

" Mannen som elsket Yngve" er skrevet av Tore Renberg og handler om en ung gutt som heter Jarle. Årstallet er 1989 og Berlinmuren faller. Jarle går på Kongsgård videregående skole i Stavanger. Han spiller i et band som er i ferd med å slå igjennom, og har et nokså herlig liv. Han har verdens beste bestekompiss og verdens beste kjæreste, Kathrine. Men en dag kommer alt til å forandre seg. En ny elev starter i klassen. Han heter Yngve og er ikke som alle andre. Jarle blir betatt av Yngve og klarer ikke å la være og være i nærheten av han. Han svikter bandet og Kathrine for å være med han. Jarle blir helt forvirret og vet ikke hva han skal gjøre.

Jeg synes filmen var veldig bra. Det som gjorde den ekstra bra var at det var veldig gode skuespillere, og skuespillere man hadde sett før. Jeg hadde også hørt litt om filmen på forhånd så jeg visste litt hva den handlet om. Filmen forteller noe om de frustrasjonene som oppstår når man forelsker seg i en av samme kjønn, noe man ikke kan noe for. På den tiden var det også mindre åpenhet rundt homofili, så det var ekstra vanskelig.
Filmen er en film med mye drama. Den er veldig spennende og det skjer mye. Den er humoristisk og virkelig. Det som var litt negativt var at den sluttet ganske brått. Det var mange spørsmål man ikke fikk svar på. Spørsmål som: Ble Jarle og bestekompissen venner igjen?
Filmen har en aldersgrense 11 år. Det er en passe aldersgrense mener jeg. Den er ikke veldig vanskelig å forstå og den er lett å følge med på. Jeg gir filmen terningkast 5.

Ingen kommentarer: